Spørsmål og svar

Kan du få en grå alpakka fra foreldre hvor ingen av de er grå?

Nei, for å få en klassisk grå alpakka må (minst) en av foreldrene være grå. Det spiller ingen rolle om det er grått "bak" foreldrene. (Med ett unntak).

viella

Hvis en alpakka har genet for grå farge vil den være grå. Hvis den ikke har genet for grå vil den ikke kunne gi det videre.

Hvis du så spør om en hoppe som ikke er grå, fra en eller to grå foreldre, kan få grått avkom, så er svaret Ja! Men kun hvis hoppen blir bedekket av en grå hingst.

Men, for å komplisere saken litt: Enkelte hvite og også tildels beige alpakkaer kan genetisk sett være grå. Disse kan man få en grå cria fra. Vær obs på at en hvit alpakka som bærer på grått også har med seg whitespot, som kan hvis den parres med en annen hvit som bærer det samme genet, produsere en blåøyd hvit.

Grå er en sekvens av genet for whitespot. Whitespot vises ikke på hvite. Sjekk bakover i stamtavlen på din hvite, finnes det en grå bak (eller tofargede) er det en sjanse for at den hvite alpakkaen er bærer av whitespot. Ingen andre farger kan bære på grått ettersom grått er dominant over alle andre farger.

Tags: alpakka, avl, hingst

Ta kontakt med raadgivning@kamelidforeningen.no hvis du ønsker noe endret eller lagt til!