Spørsmål og svar

Er hoggorm farlig for alpakkaen?

Hoggormen spiser bare små dyr og har hverken mengden gift eller farlig nok gift til å drepe en voksen, frisk alpakka. Men det blir som med hoggormbitt på mennesker; det gjør skikkelig vondt og de kan få blemmer og sår som det tar tid å hele. Rundt bittet kan vevet dø.

Hvor alpakkaen blir bitt er selvsagt svært viktig. Blir den bitt i ansiktet kan det hindre at den får puste.

Alpakkaen er et nysgjerrig dyr og kan stikke nesa borti f.eks. en hoggorm for å undersøke hva det er. Så den beste måten å unngå hoggormbitt på alpakka er å hindre hoggormen i å finne ideelle områder å være på der alpakkaen også er.

Hoggorm er i utgangspunktet fredet og man skal ikke slå den i hjel. Har man hoggorm i nærheten av hytte eller hus, må man først finne ut hvorfor den er der. Hoggorm søker ofte områder med tett vegetasjon, kratt, steingjerder, steinurer. Har man dette på eiendommen, hjelper det ikke å slå i hjel ormene. Nye vil komme til. Fjern heller de elementene som lokker ormene til eiendommen. hoggorm

Om dine alpakkaer skulle være så uheldig å bli bitt er det viktigste å sørge for at de får nok vann. Gjerne intravenøst hvis det er et alvorlig tilfelle. Kontakt derfor veterinær så snart som mulig. Kortison oralt er forøvrig ineffektivt på drøvtyggende dyr.

Criaer er spesielt utsatte, som alle unge dyr.

Alpakkaen kan også få smertelindrende middel og til og med antibiotika, men ta dette opp med veterinæren.

Generell informasjon om hoggormbitt kan finnes hos Helsedirektoratet. Det meste som står der gjelder for alpakkaen som for mennesket.

Ta kontakt med raadgivning@kamelidforeningen.no hvis du ønsker noe endret eller lagt til!